Kata semangat

"..bahwa melawan Israel itu, janganlah hanya dengan suara ataupun tulisan, tapi dengan berperang mengangkat senjata melawan kebiadaban Israel. Juga janganlah menyebut Al Qoida, Taliban, dan para mujahidin sebagai teroris. Karena itu adalah seruan dari Amerika dan sekutunya, termasuk Israel. Tetapi teroris yang sebenarnya adalah Israel..." Ustadz Abu Bakar Ba'asyir.

MIZAM WORLD

MIZAM WORLD

Thursday, June 3, 2010

MAHASISWA HANTAR MEMORANDUM KEPADA PM MINGGU DEPAN

Oleh Frederick Luccas

SHAH ALAM 2 Jun - Salah seoang daripada empat mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia yang dituduh di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti 1974 kerana didakwa terlibat dalam kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor 26 April lalu, Hilman Idham berkata kejayaan mendapatkan injuksi hanyalah langkah pertama dalam perjuangan mereka mendesak pihak berkuasa untuk mengkaji semula akta yang dianggap kebebasan mahasiswa.

"Mahkamah membenarkan injuksi sehingga 17 Jun ini dan dalam tempoh itu, pihak universiti tidak boleh mengambil apa-apa tindakan terhadap kami.

"Jika pihak UKM bersetuju untuk mengkaji semula AUKU, maka kami tidak akan meneruskan dengan injuksi tersebut kerana penilaian semula AUKU akan membatalkan dakwaan terhadap kami," kata beliau kepada Suara Keadilan.

Menurut Hilman, injuksi ex-parte ini akan dirujuk semula kerna injuksi diberikan dengan keterangan hanya satu pihak. Tambahnya lagi, jika pihak UKM berkeras untuk meneruskan dakwaan ini, maka pendengaran semula secara inter-parte terpaksa diteruskan.

Peguam mahasiswa tersebut, Ashok Kandiah menamakan Naib Chanselor UKM, Profesor Tan Sri Dr Sharifah Habsah Syed Hasan Shabudin sebagai defendan.

Mengulas mengenai langkah seterusnya, Hilman yang juga Presiden Kelab Sains Politik UKM berkata beliau bersama rakan-rakan beliau akan menghadiri kes seorang pelajar mahasiswa Universiti Sains Malaysia, Soh Sok Hwa di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Jumaat ini bagi memberikan sokongan kepada mahasiswa berkenaan.

"Kami juga akan menghantar memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi mengkaji semula AUKU minggu depan di parlimen," kata Hilman lagi.

No comments:

Post a Comment